Välkommen, Gäst. Vänligen Logga in eller Registrera.
ELFA - ELEKTRONIKFORUM
07. sep 2010 kl. 21:21
Välkommen till ELFAs elektronikforum!
Här kan du deltaga i spännande diskussioner om elektronik.
Om du registrerar dig får du tillgång till fler funktioner, t ex skicka personliga
meddelanden till andra medlemmar eller bifoga filer till dina inlägg.

Hem Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera

Sidor: 1
Skicka ämne Skriv ut
Ansluta minihögtalare till USB-experimentkort(PWM) (Läst 126 gånger)
alex_c
Nybörjare
*

www.elfa.se

Poster: 3
Kön: male
Ansluta minihögtalare till USB-experimentkort(PWM)
31. dec 2009 kl. 02:15

Hej!
Jag har ett Velleman K8055 USB-experimentkort med 2 analoga utgångar med 8 bits upplösning(PWM och DAC)(PWM 0 to 100% open collector outputs max 100mA / 40V, fixed PWM frequency (23,43khz) is used)

Jag vill ansluta en mini högtalare som funkar som summer med flera olika frekvenser till analoga utgången.Hört att det är en mini-högtalare och ett motstånd för att få en summer. Stämmmer dettta? Hur kopplar man?

Manual på kortet: http://www.velleman.be/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_manual_k8055 _uk_rev3.pdf

Tacksom för alla tips som jag får.

« Senast editerad: 31. dec 2009 kl. 08:23 av Totte »  
  IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Poster: 1875
Re: ansluta minhögtalare till USB-experimentkort(P
Svar #1 - 31. dec 2009 kl. 08:22

"Hört att det är en mini-högtalare och ett motstånd för att få en summer"
Här blir jag ganska osäker på vad du menar men om du tror att den koppling ger en summer har du fel.

Och då PWM-delen på detta kit kör med fast frekvens men varierar dutycycle kan du inte få någon ton ut där. Enda sättet att få ut toner utan att ha en extern oscillator är att låta D/A-omvandlaren byta nivå så pass snabbt att detta i sig ger en frekvens som sedan kan överföras till högtalaren, detta är dock bara en <teoretisk> möjlighet, inte en verklig.

Så svaret är nog: tyvärr, går inte.

IP Loggad
Sidor: 1
Skicka ämne Skriv ut