Välkommen, Gäst. Vänligen Logga in eller Registrera.
ELFA - ELEKTRONIKFORUM
07. sep 2010 kl. 21:21
På grund av ökad mängd spam i forumet tillåter vi endast registrerade besökare att skriva inlägg.
Hem Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera

Sidor: 1 2 3 4 
Skicka ämne Skriv ut
LED-ramp, 12V, bil (Läst 1189 gånger)
Totte
Expert

www.elfa.se

Poster: 1875
Re: LED-ramp, 12V, bil
Svar #30 - 18. jan 2010 kl. 23:49

Starka ja men med smal vinkel.

När vinkeln halveras 4-dubblas intensiteten varför alla dessa "otroligt intensiva" LED har mycket smal vinkel. En vinkel på 14° (±7° alltså) är smal!

IP Loggad
Frownlayer
Proffs

Poster: 257
Svar #31 - 20. jan 2010 kl. 10:02

Jag funderar på att göra om kortet, och sätta till ett motstånd till bredvid R1, eller R2 som den heter original. på så sätt kan jag välja om jag ska bara ha ett motstånd, eller om jag behöver något mer exakt värde, så sätter jag både på R1 och R2. detta borde fungera va?

Sedan funderar jag över:

1. Man måste alltid komma över strömkällan+1.23V med sin Vf för att den ska användas på rätt sätt va?
alltså om du har 12V strömkälla så MÅSTE man komma över 13.23V...

2. Kan man välja strömkälla allt mellan 4-40V utan att behöva ändra på något? Kanske Cin1 är för klen.

3. hur mycket ström kan man ta ut från den? det stod någonstans om 3A, är det 3A If det blir då?

4. är det endast seriekoppling som gäller av LEDsen. parallell skulle väl fungera, men slocknar en rad så bränns de andra rätt fort va?

CNC-tekniker, elpillare och fordonsman... Det e jag de!
  IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Svar #32 - 20. jan 2010 kl. 17:13

Visst kan man göra plats till att man kan parallellkoppla för at få rätt värde, nemas problemas. Bra tänkt också.

1: Den sammanlagda Vf Ska vara över matningsspänningen JA. Men ett visst mått över är inte viktigt, resten klarar regulatorn.

2. Så länge den sammanlagda Vf är högre än Vin är svaret ja, läs dock databladet noga för beräkning av induktans, det kan finnas något viktigt där men i stort sett går det bra om total Vf > Vin.

3. Kretsen verkar vara en 3A, om detta är själva switchtransistorns data har jag inte klart för mig men en lusläsning av databladet borde avklara det. Men räkna med minst 1,5A.

4. JA, endast seriekoppling som gäller av LED'sen, just av den orsak du anger. Och paralleller man dom kommer någon att bränna av, detta då de inte har identisk Vf. Med olika Vf kommer en att ha lägst varför den får mer än lagom med ström, den kanske inte dör direkt men efter ett tag, detta betyder oftast att den blir avbrott varför nästa LED med lägsta Vf får så det räcker och blir över osv.

Är det viktigt att parallellkoppla MÅSTE man sätta ett mindre motstånd i serie med varje kedja, exakt värde beror på hur mycket Vf kan variera, detta betyder att man kan ha t.ex. 2 slingor om 10 st LED (seriekopplat) och i ändan på varje slinga har man ett motstånd av lagom storlek, sedan kan man parallellkoppla dessa 2 slingor + motstånd.

Om det då blir glapp i en slinga kommer alla LED i den andra slinga att stryka med då de plötsligt får dubbelt upp av ström...

« Senast editerad: 07. feb 2010 kl. 15:55 av Totte »  
  IP Loggad
Niwa
Nybörjare
*

www.elfa.se

Poster: 7
Svar #33 - 07. feb 2010 kl. 15:49

Om jag vill använda denna fina lilla krets till att driva mina 12st 3.2v 30mA dioder med en trafo behöver jag förändra något? Spelar volttalet på trafon någon roll? Tänkte värmemässigt, alstras det mera värme av en högre eller lägre spänning?

Email   IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Svar #34 - 07. feb 2010 kl. 16:04

Om jag vill använda denna fina lilla krets till att driva mina 12st 3.2v 30mA dioder med en trafo behöver jag förändra något? Spelar volttalet på trafon någon roll? Tänkte värmemässigt, alstras det mera värme av en högre eller lägre spänning?  

Ja, du behöver räkna om på motståndet som styr strömmen.

Och lite språkpolis: det heter inte "volttal", det heter "spänning" och mäts i Volt. En "trafo" (= transformator) är en komponent, en "batterielimintor" är en enhet som ger en spänning ut (oftast DC) och man kallar även dom för "väggvårta". De har ofta en transformator i kretsloppet men en "trafo" är bara en komponent.

Javisst har det en betydelse, precis som det står lite varstans ska matningsspänningen vara lägre än den sammanlagda Vf för de seriekopplade LED och den får gärna vara ett minst par volt lägre. Är det en oreglerat kan det vara värd att veta att spänningen med låg belastning kan vara en del högre än märkesspänningen, en 12V kan lätt ge 16-18V vid låg belastning.

Men effektförlusten är ungefär lika mellan rimliga gränser på matningsspänningen.

IP Loggad
Niwa
Nybörjare
*

www.elfa.se

Svar #35 - 07. feb 2010 kl. 16:19

Jag måste erkänna att jag slarvar mycket på språkfronten, just nu skyller jag på en hård kväll igår. Smiley

Skulle det gå att använda denna på kretskortet? 56-100-35  Eller ska man leta reda på en väggvårta med högre spänning och montera dit istället?

Email   IP Loggad
Frownlayer
Proffs

Svar #36 - 07. feb 2010 kl. 19:31

jag skulle ju rekommendera en vanlig väggdc-adapter... så slipper du massa extra isolering... som visst den skulle kunna fungera...

IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Svar #37 - 07. feb 2010 kl. 19:55

Självklart kan du ha en transformator på kretskortet, det finns dock, precis som Frownlayer skriver, en hel del med isolering och sånt som gör att det är en hel del bättre med en väggvårta. Och ska du ändå ha en transformator kan du likaväl dimensionera allt rätt från början och nöja dig med transformatorn, likriktarbrygga, glättningskondensator och ett strömbegränser motstånd.

Det känn som att gå över ån efter vatten att dels ha detta kretslopp OCH en transformator med tillbehör.

IP Loggad
Niwa
Nybörjare
*

www.elfa.se

Svar #38 - 09. feb 2010 kl. 20:16

Jo det kan ju faktiskt vara sant Smiley Men så mycket tråkigare det skulle vara..

Jag har  en dc väggvårta som jag vill använda för att driva denna krets. Spänningen ut ur denna spelade ingen roll om jag fattat rätt, slå länge den är mellan 4-40v och 1.23v lägre än led slingan.

Om jag vill ha 25mA till min slinga så då sätter jag R2 till 49.2ohm. Är det något annat som jag behöver ändra?

Tack för att ni tar er tid att hjälpa.

Email   IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Svar #39 - 09. feb 2010 kl. 20:25

INGENSTANS anges det att matningsspänningen måste vara 1,23V lägre än den totala Vf, det frågas om det ett ställe och svaret var nej.

Men lägre ska den vara.

IP Loggad
Niwa
Nybörjare
*

www.elfa.se

Svar #40 - 09. feb 2010 kl. 20:29

Vad är och vart kommer 1.23v ifrån då? Hur vet man att det ska vara just det värdet?  
Var jag helt ute å cyklade i skogen med 49.2ohm på R2?

Email   IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Svar #41 - 09. feb 2010 kl. 21:16

1,23V är den referensspänning som switchregulatorn ska ha för att vara i balans, inget annat.

Och motståndet är bra uträknat, det ger 25mA genom LED'na.

IP Loggad
Niwa
Nybörjare
*

www.elfa.se

Svar #42 - 09. feb 2010 kl. 22:10

Okej blir bara smått tokig när det ploppar upp olika värden som man inte har någon aning om vart de kommer ifrån Smiley Är det en standard referens för switchkretsar eller är den unik för just 2585an i denna applikation? Förhoppningsvis dimper det ner ett paket ifrån Elfa imorgon.  

Så imorgon hoppas jag att jag kommer kunna skriva att jag lyckats få igång belysningen.

Behöver man kyla 2585an med en kylfläns i mitt fall?

Email   IP Loggad
Frownlayer
Proffs

Svar #43 - 10. feb 2010 kl. 00:44

Nja blir svaret... elektronik mår inte bra om den är varm länge och ofta, så kylning är väl att rekommendera, men den kommer inte brinna upp om du skiter i den.

« Senast editerad: 10. feb 2010 kl. 00:44 av Frownlayer »  

IP Loggad
Niwa
Nybörjare
*

www.elfa.se

Svar #44 - 10. feb 2010 kl. 06:58

Jag monterar dit en kylfläns för säkerhets skull.
Tack för all hjälp Totte & Frownlayer

Email   IP Loggad
Sidor: 1 2 3 4 
Skicka ämne Skriv ut