Välkommen, Gäst. Vänligen Logga in eller Registrera.
ELFA - ELEKTRONIKFORUM
07. sep 2010 kl. 21:04
På grund av ökad mängd spam i forumet tillåter vi endast registrerade besökare att skriva inlägg.
Hem Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera

Sidor: 1
Skicka ämne Skriv ut
Problem med motor till värmeväxlare (Läst 205 gånger)
Simon G
Nybörjare
*

www.elfa.se

Poster: 4
Problem med motor till värmeväxlare
30. jan 2010 kl. 19:52

Jag har lite problem med vår värmeväxlare i huset, motorn dog för ett tag sedan och nu tänkte jag försöka få liv i den igen...

Jag har kommit fram till att det är en 240V-motor som är lite annorlunda kopplad, iaf för en lekman som mig.  

Motorn i fråga har fyra ingående kablar, varav en är jord, de andra är brun, blå och gul.  

Det  kommer via en kopplingsplatta där, jag antar igen, fasen delas upp och en av de utgående passerar en "Capacitor" (vad de nu är... :|). På vägen mellan denna kopplingsplatta går två av kablarna genom en numera svart klump, (se bild). Jag hoppades att detta skulle vara ett överbelastningsskydd, men jag har egentligen ingen aning...  

Någon som kan förklara hur detta ska fungera... och vad är den där svarta prylen för nåt???  

/Simon  Rullande ögon  

IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Poster: 1875
Re: Problem med motor till värmeväxlare
Svar #1 - 30. jan 2010 kl. 20:52

"Capacitor" är kondensator och i detta fall kallas den "driftkondensator". Den ger en fasvridning som ger ett "roterande" magnetfält i motorn vilket får motorn att rotera.

Svarta klumpen är mycket svår att identifiera men jag skulle tro att det är en termostatkontakt, antingen som överhettningsskydd eller, om den är/var ställbar, drifttermostat. Kontaktpunkter och bimetallskivan (den halvmånfprmade biten) gör att jag känner mig ganska säker.

« Senast editerad: 30. jan 2010 kl. 20:53 av Totte »  
  IP Loggad
Simon G
Nybörjare
*

www.elfa.se

Svar #2 - 30. jan 2010 kl. 21:00

Den där driftkondensatorn gör alltså så att motorn roterar... istället för släpande kol... ??

O den svarta klumpen kan alltså vara ett form av skydds, va bra... Min teori är att den brunnit pga av ett kärvande lager i motorn. Kan de vara en korrekt slutsats?

Vad för typ av termostatkontakt ska jag har här tycker du?

Hur kan jag förresten mät om lindningen i motorn är hel, blir lite osäker när det går in tre kablar till lindningen... ?

/Simon

Citering borttagit, fungerar utmärkt utan ju.
/Totte

« Senast editerad: 30. jan 2010 kl. 21:14 av Totte »  
  IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Svar #3 - 30. jan 2010 kl. 21:13

Lindningarnas ohmska värde beror på motorns storlek men runt 25-150 ohm är nog rimliga värden.

Och ja, kondensatorn ger den effekt att magnetfältet roterar vilket drar runt ankaren utan att man behöver ha kol till den.

Vad du ska ersätta termostaten med kan jag inte svara på, det borde stå något på plasten och det kan även vara att det är ett motorskydd men då borde det ha varit en manuell återställningsknapp varför jag anser att det är uteslutit.

IP Loggad
Simon G
Nybörjare
*

www.elfa.se

Svar #4 - 30. jan 2010 kl. 21:29

Som du ser är inte plasten alldelles fräsch... Det går med andra ord inte att läsa ut något på den, längre.  obestämd

Är det en sån här som suttit där tro?

Vågar man köra utan? Och hur ska man i så fall koppla?

Kortat ner lång URL.
/Totte

« Senast editerad: 31. jan 2010 kl. 08:01 av Totte »  
  IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Svar #5 - 31. jan 2010 kl. 07:59

Att köra utan är dumt! Tydligen sitter den där av en orsak men vilken funktion den hade kan jag inte sia om.

Den kunde ha 1 av 3 funktioner:
1: Stänga av motorn när en temperatur understeg ett visst nivå (ingen värme att växla, bara kall luft in)
2: Den kunde stänga av motorn om temperaturen blev för hög.
3: Kunde även vara överströmskydd, sannolikt i kombination med punkt 2.

Det är omöjligt för mig att gissa något av detta, det kräver en ordentlig genomgång där man konstatera var exakt den satt, vad som påverkar osv.

Så mitt råd är att kolla med installatören om det finns en reservdel som kan monteras.

IP Loggad
Simon G
Nybörjare
*

www.elfa.se

Svar #6 - 06. feb 2010 kl. 23:13

Jag har nu testat om motorn går utan det där skyddet och den pinnar på bra...  

Det som stör mig med tanken att det är en termostat/brytare är att det är två kablar in och två kablar ut ur mojängen...
Prylen har iaf suttit på utsidan av bakre motorhuset, precis ovanpå lagret. Tror inte den har med den kontinuerliga driften utan ska nog vara ett skydd för att inte bränna motorn...  

Men jag vet ju fortfarande inte vad jag ska ersätta prylen med...  Arg

IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Svar #7 - 07. feb 2010 kl. 08:25

Det är alltså tydligen en dubbelbrytande termostat och den är nog lite speciell varför rådet fortfarande är att beställa en ny hos installatören.

IP Loggad
Sidor: 1
Skicka ämne Skriv ut