Välkommen, Gäst. Vänligen Logga in eller Registrera.
ELFA - ELEKTRONIKFORUM
07. sep 2010 kl. 21:02
På grund av ökad mängd spam i forumet tillåter vi endast registrerade besökare att skriva inlägg.
Hem Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera

Sidor: 1
Skicka ämne Skriv ut
USB- Batteri (Läst 118 gånger)
Sandberg
Nybörjare
*

www.elfa.se

Poster: 1
USB- Batteri
03. feb 2010 kl. 14:02

Hej! Jag planerar att bygga ett externt batteri som jag kan ladda min iPhone med.  
Jag hade tänkt att jag skulle använda uppladdningsbara batterier 2st seriekopplade och sen parallelkoppla dom, tot 4 batterier. jag har läst på nätet och då rekomenderas "MAX887HESA step-down regulator SO8 (73-144-46)" i elfas sortiment som omkopplare och strömbegränsare. Vad behöver jag mer än batterier, switregulatorn och usb-port?  
Jag vet hur jag kopplar och löder. jag ska tillverka ett chassi i aluminium att ha allt i.

Den stora frågan är hur jag skan ladda upp batterierna? skulle helst ladda dom via Usb dom också alltså vill jag kunna ladda iPhone och ladda de inbyggda batterierna via samma usb port. löser jag det lättast genom att sätta en diod i "rätt" riktning på varje pol av batteriet?

Många frågor, kanske blev rörigt. Fråga gärna om något är oklartCheesy

/Victor

IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Poster: 1875
Re: USB- Batteri
Svar #1 - 03. feb 2010 kl. 14:20

I databladet står det hur du ska koppla och vilka komponenter du behöver, kolla sida 8: "Typical Operating Circuit". Kretsen verkar vara ett vettigt val. OBS: att du måste räkna om R1 & R2, formeln finns samma ställe.

Då du så fint låter bli att beskriva vilken sorts laddningsbara ackumulatorer du vill använda är det ganska svårt att svara på hur du ska ladda dom men en sak kan jag rakt av säga: Parallellkoppla inte dom! Då de inte är identiska kommer ena ackumulatorn att ha en lägre spänning än den andra, parallellkopplar man dom kommer den med högst spänning att laddas ur och den med lägst spänning att överladdas. Detta ger mindre effekt och skada på minst ena ackumulatorn.

IP Loggad
Sidor: 1
Skicka ämne Skriv ut