Välkommen, Gäst. Vänligen Logga in eller Registrera.
ELFA - ELEKTRONIKFORUM
07. sep 2010 kl. 20:33
Välkommen till ELFAs elektronikforum!
Här kan du deltaga i spännande diskussioner om elektronik.
Om du registrerar dig får du tillgång till fler funktioner, t ex skicka personliga
meddelanden till andra medlemmar eller bifoga filer till dina inlägg.

Hem Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera

Sidor: 1
Skicka ämne Skriv ut
Slutsteget fungerar inte! (Läst 192 gånger)
davidhedlund
Nybörjare
*

www.elfa.se

Poster: 2
Slutsteget fungerar inte!
08. feb 2010 kl. 14:11

Hej,

Jag har ett par aktiva studiomonitorer (dvs högtalare), av modellen Behringer B2031. Dessa har funkat fint i flera år, men för en tid sedan slutade den ena monitorn att fungera. Den funkade fint på kvällen, men sedan när jag skulle sätta på den på morgonen fungerade den inte alls.  

Jag har monterat bort slutsteget från baksidan och tagit en titt i, jag tror att jag eventuellt hittat vad som kan vara fel. (Se bifogad bild). Jag har inga utmärkande kunskaper inom EL, så jag har inte planerat att börja mixtra med det själv, men tänkte mest kolla ifall mina misstankar är befogade. Komponenterna jag tog bild på ser ju inte så friska ut direkt. (Jag syftar alltså på de bruna komponenterna)

(Ursäkta bildkvalitén, fick köra med webbkameran då digitalkamerans laddare är borta)

Vad är era tankar kring detta? Smiley

Tack på förhand!

Mvh,
David

« Senast editerad: 08. feb 2010 kl. 14:13 av davidhedlund »  
  IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Poster: 1875
Re: Slutsteget fungerar inte!
Svar #1 - 08. feb 2010 kl. 14:44

Det är de typiska avstörningakondensatorer vid likriktarbryggor. Typisk keramiska kondensatorer, värdet framgår av ett nummer på, t.ex. 105 vilket betyder "10 + 5 st nollor" (= 100.000) pF = 100nF.

Den på bilden mår definitivt mycket illa och är en trasig är det bra att byta alla.

IP Loggad
davidhedlund
Nybörjare
*

www.elfa.se

Poster: 2
Svar #2 - 08. feb 2010 kl. 14:52

Okej, tack så jätte mycket för svaret! Smiley Hur skulle du rekommendera att jag får dessa bytta? Att göra det själv lär väll inte vara att rekommendera då jag inte är någon elektriker. Jag känner dock en som skulle kunna göra det, men han bor en bra bit härifrån (kan dock ta han ett besök om det behövs). Finns det nånstans man kan vända sig för att få sånt här fixat? Jag misstänker dock att det lär bli onödigt dyrt för servicen om man skulle lämna in det till nån kedja eller så. Komponenterna isig kostar väll inte så mycket antar jag?

Jag kommer gärna undan så billigt som möjligt, för högtalarna har ju som sagt några år på nacken så det är inte värt att lägga alltför mycket pengar på reparation.

« Senast editerad: 08. feb 2010 kl. 14:53 av davidhedlund »  
  IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Poster: 1875
Svar #3 - 08. feb 2010 kl. 16:01

Jag tror inte att detta behöver vara enda problemet varför en kunnig borde kolla igenom högtalaren ordentligt i samband med bytet av kondensatorerna.

Men vem kan jag av naturliga orsaker inte svara på, dels har jag ingen aning om var i landet du befinner dig och dels känner jag ingen som kan göra sånt - eller jo, t.ex. jag kan göra det men jag kostar nog mer än ett verkstad och jag har varken tid eller lust.

Du kan ju kasta in en blänkare på Svensk Elektronikforum, det kan mycket väl finnas någon där som kan hjälpa till, inse dock att det kommer att kosta men nog inte så farligt.

IP Loggad
Sidor: 1
Skicka ämne Skriv ut