Välkommen, Gäst. Vänligen Logga in eller Registrera.
ELFA - ELEKTRONIKFORUM
09. sep 2010 kl. 14:15
På grund av ökad mängd spam i forumet tillåter vi endast registrerade besökare att skriva inlägg.
Hem Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera

Sidor: 1
Skicka ämne Skriv ut
Koppla ihop vindkraftverk till ett bilbatteri? (Läst 368 gånger)
mysqo
Nybörjare
*

www.elfa.se

Poster: 2
Koppla ihop vindkraftverk till ett bilbatteri?
26. feb 2010 kl. 18:42

Jo jag undrar hur man ska koppla ihop en generator (som sitter på ett vindkraftverk) med ett bilbatteri. Kan börja med att säga att jag är inte alls vidare erfaren. Men vad jag vet är att man behöver en likriktardiod och någon sorts laddningskontroll som gör att inte batteriet överladdas. Men min fråga är hur ska allt kopplas ihop? Vilken sorts likriktardiod behöver man? Min generator är av märket Ametek (60VDC), genererar ungefär 25-30 volt när jag sätter full styrka på skruvdragaren. Batteriet som ska laddas är ett vanligt 12-volts batteri.

Email   IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Poster: 1876
Re: Koppla ihop vindkraftverk till ett bilbatteri?
Svar #1 - 26. feb 2010 kl. 19:02

Du ska väl köpa en laddningskontroll eller?

Med dom kommer det ett schema som visar hur man ska koppla allt.

IP Loggad
mysqo
Nybörjare
*

www.elfa.se

Poster: 2
Svar #2 - 26. feb 2010 kl. 19:53

Ja det är tänkte så, eller så köper jag delarna själv och försöker bygga en.  
Om jag isåfall ska bygga, följer jag denna beskrivningen: http://www.fieldlines.com/story/2004/9/20/0406/27488
Men jag vet inte om den är tillräckligt bra?  

Annars har jag hittat en regulator på clas ohlssons: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=233706
Vet inte heller om den passar för att koppla till ett bilbatteri från en genertor?

Har ingen vidare kunskap om detta så hade varit snällt med lite hjälp om vilken regulator man bör använda för detta.

Email   IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Poster: 1876
Svar #3 - 26. feb 2010 kl. 21:36

Grejen från Fieldlines ser skapligt förnuftig ut faktisk.

Den är även billigare att bygga och du kan trimma själv, å andra sidan är det knappast lika enkelt som att köpa en färdig enhet.

IP Loggad
adonis
Nybörjare
*

www.elfa.se

Poster: 8
Svar #4 - 07. mars 2010 kl. 09:16

hej.
regulatorn från clas ohlsson funkar inte till ett vindkraftverk, utan bara till solceller. kraften från ett vindkraftverk måste dumpas (kopplas till en annan last) när batterierna kopplas bort, annars snurrar turbinen för fort. då kan den eventuellt gå sönder, och när turbingeneratorn kopplas tillbaka till batterierna med för hög spänning (som beror av varvtal) så kan batterier och annan utrustning skadas.

kollade bara snabbt på controllern på otherpower, men den är säkert bra.
jag har byggt en annan kontroller, http://www.thebackshed.com/windmill/articles/TL084-Controller.asp , som funkar bra och var ganska enkel att få ihop. (jag kan egentligen inte heller sånt här, men försöker lära mej...).

nu har jag en ny ide som bygger på att använda en PWM istället för TL084:an, spänningsregulatorn och transistorn. en PWM typ TL494 kan man hitta i en skrotad dator t.ex.
men jag är inte där ännu, och kan inte tillräckligt mycket för att garantera att jag få ihop det...

hoppas du fick bra svar. det är alltid roligare att bygga själv!

IP Loggad
adonis
Nybörjare
*

www.elfa.se

Poster: 8
Svar #5 - 07. mars 2010 kl. 09:29

angående likriktardiod: jag vet inte riktigt hur din generator fungerar, hittar inget vettigt datablad, men den heter Vdc? då är det nog redan likström som kommer ut? (speciellt som du lyckats mäta spänningen när du snurrat den, eller var det växelspänning?).
om den redan är likriktad så behövs ingen ytterligare likriktarbrygga, utan jag skulle tro att det bara är att koppla in den i controllern.
men googla lite på din generator och kolla hur andra har använt den och om de har några bra tipps.

IP Loggad
Sidor: 1
Skicka ämne Skriv ut