Välkommen, Gäst. Vänligen Logga in eller Registrera.
ELFA - ELEKTRONIKFORUM
07. sep 2010 kl. 21:54
Välkommen till ELFAs elektronikforum!
Här kan du deltaga i spännande diskussioner om elektronik.
Om du registrerar dig får du tillgång till fler funktioner, t ex skicka personliga
meddelanden till andra medlemmar eller bifoga filer till dina inlägg.

Hem Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera

Sidor: 1
Skicka ämne Skriv ut
nån som är grym på PWM:er? (Läst 339 gånger)
adonis
Nybörjare
*

www.elfa.se

Poster: 8
nån som är grym på PWM:er?
06. mars 2010 kl. 21:08

hej.  

jag skulle vilja använda en PWM, typ TL494 eller KA7500 (det verkar finnas flera som är ungefär likadana), som hjärnan i en spänningsregulator.
jag vill kunna styra transistorerna på PWM:en endast med hjälp av OP-förstärkarna, alltså inaktivera hela logiknätet och pulsgeneratorn typ...
lite luddigt det här märker jag, och jag lyckas inte lägga in någon figur, men jag hittade ett blockschema här:  
http://www.artschip.com/Images/Diagram_pic/TL494.gif  

jag försöker förtydliga lite.
jag vill jämföra två spänningar på ingångarna till en OP-förstärkare, t. ex pinne 1 och 2.
sen vill jag att utsignalen från OP:n skall styra reläerna på pinne 8-11 (de verkar kunna arbeta parallellt om pinne 13 jordas).
men jag vill inte ha några pulser, utan bara på eller av.

jag hoppas att det finns nåt snille här som vet eller kan lista ut hur man skulle kunna göra det (om det går?)...

tack på förhand.

IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Poster: 1875
Re: nån som är grym på PWM:er?
Svar #1 - 07. mars 2010 kl. 08:47

Varför gå omvägen över en TL494?

Ville det inte vara bättre att köra direkt med en op-amp och en transistor? Du verkar bara ville ha en komparator-koppling och då finns det ingen anledning att krångla till det hela.

IP Loggad
adonis
Nybörjare
*

www.elfa.se

Svar #2 - 07. mars 2010 kl. 08:57

jo, det är enklare att göra så, men det är en del av ett större projekt:
jag håller på att bygga ett vinkraftverk, och allt ska byggas av skrot. PWM:en har jag tänkt använda som laddningscontroller. jag har redan byggt en controller, men är missnöjd för att jag var tvungen att köpa vissa komponenter. nu tänker jag att allt som jag behöver sitter i detta chip (förutom några motstånd, kondensatorer och dioder), och man verkar kunna vara säker på att hitta en PWM i t.ex en dator.

IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Svar #3 - 07. mars 2010 kl. 10:14

"man verkar kunna vara säker på att hitta en PWM i t.ex en dator"

Vad menar du? Att PWM är ett sätt att uppnå funktioner på är väl inget självändamål för just en PWM. Behöver du en PWM-funktion bygger du väl en sån men är det en av/på du behöver är det väl sånt du ska bygga. Och då 494'an just inte KAN ge mer än 50% duty-cycle och då detta beror att utgången från op-ampen inte är åtkomlig utifrån gör att funktionen du efterfrågar helt enkelt inte kan åstadkommas med den krets.

IP Loggad
adonis
Nybörjare
*

www.elfa.se

Svar #4 - 07. mars 2010 kl. 10:27

nejdå. jag menar att det är väldigt lätt att hitta en PWM i gammalt elektronikskrot, och att det vore bra att kunna använda den just därför.
och jo, OP-förstärkarnas utgång kan man komma åt, den finns på pinne 3. jag hade tänkt använda den för att få hysteres (om det heter så). men jag hade hoppats att slippa använda pinnen för att styra transistorerna. istället vill jag utnyttja att allt är sammankopplat inuti. jag tänker att om PWMkomparatorn styrs korrekt så kanske OP-förstärkarna kan kontrollera transistorerna. PWM:en kan arbeta mellan 3 och 100% så vitt jag förstår, och om pulserna är tillräckligt korta så kanske ett relä eller någon kraftig MOSFET inte uppfattar den låga signalen som pulsad. eventuellt kanske man klämmer dit nån kraftig kondensator för att stabilisera signalerna ifrån transistorerna?

är du säker på att det inte går?

IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Svar #5 - 07. mars 2010 kl. 20:20

Jag är ganska säker på att det sätt du beskriver nog är det besvärligaste som kan finnas och du kan inte styra utgångens transistorer utan PWM-oscillatorn kör.
Att du kommer åt utgången på op-ampen är sant men du kan inte styra de inbyggda transistorer ifrån den. Op-amp finns i övrigt ofta i PC-nätdelar och mycket annat elektronik.

IP Loggad
adonis
Nybörjare
*

www.elfa.se

Svar #6 - 08. mars 2010 kl. 20:18

jo, jag har insett att det är besvärligt. det är därför jag behöver hjälp... det är inte själva byggandet som är krångligt, utan bara att lista ut hur man ska göra. sen kan alla som vill (jag har faktiskt stött på några stycken) bygga en laddningsregulator av bara återvunnen elektronik.  

jag menar egentligen inte att oscillatorn skall kopplas bort. det jag vill är att jag med OP-utsignalen skall kunna styra ett relä eller en MOSFET via transistorerna.
om du vill hjälpa mej så kan du väl förklara hur en 494 fungerar, det är det jag är osäker på. jag har försökt förstå hur allt hänger ihop men jag inser att säkert har fel på flera punkter.
jag tänker så här: när utsignalen från OP-stärkarna är hög så stryper de signalen ifrån oscillatorn (PWM-komparatorn jämför sågtandspotentialen ifrån oscillatorn med potentialen på OP-utgången, när utgången, samma som pinne 3, är högre än sågtandsvågen så är signalen ifrån komparatorn låg). då (det är bland annat här jag är osäker) släpper transistorerna inte igenom någon ström.
det är när utsignalen (pinne 3) är låg som jag är undrar vad som händer. hur styrs transistorerna då, ser de en sågtanssignal som öppnar och stänger dem vid en viss spänning - alltså pulser? om det är så, hur gör jag så att de är ledande nästan hela tiden, dvs att pulserna är så långa som möjlig med så små pauser som möjligt? är det pauserna som är "dead-time"?
om de leder nästan hela tiden så kunde väl en kondensator efter transistorerna hålla spänningen tillräckligt hög för att inte en MOSFET eller ett relä skulle se dipparna?
hoppas du begriper vad jag försöker förklara och kan hjälpa mej.

IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Svar #7 - 08. mars 2010 kl. 20:47

Kretsen är gjort för att de 2 utgångstransistorer ska slås på växelvis. För att de inte ska "krocka" är det en viss dödtid mellan.

Om man antar att man kör op-amperna utan feedback så att de antingen är helt på eller helt av kommer utgångstransistorna att vara helt av eller nästan 50% på vardera.

Man kan parallellkoppla transistorerna och då få en växling mellan 0% och kanske 98% så det går att göra som du tänker, det finns dock en del problem med störningar pga. pulserna och för mig känns det som en desperat lösning. Det kommer att gå åt fler komponenter och bli avsevärd fler störningar och detta kan i mitt tycke inte försvara att kretsen kan vara gratis när en op-amp kostar runt 5-10 kr.

En LM324 (73-016-82) har 4 st op-amp i samma kapselstorlek och kostar 4,45 + moms.

IP Loggad
adonis
Nybörjare
*

www.elfa.se

Svar #8 - 08. mars 2010 kl. 22:17

jag har läst mej till att transistorerna kan arbeta parallellt. man jordar pinne 13 så tror jag att "flip-flop" delen kopplas bort och transistorerna arbetar parallellt.
vilken frekvens tycker du att oscilatorn bör ha för att göra det jag vill?
kan jag strunta i att koppla in något på en av OP-ingångarna, eller vet inte OP:n om den ska vara hög eller låg då?
vilka störningar tror du kan uppstå? menar du inne i kretsen eller att det som kopplas till transistorerna störs? borde inte en big smurf kondensator kunna jämna ut pulserna isåfall, det handlar ju om nanosekunder?

IP Loggad
Totte
Expert

www.elfa.se

Svar #9 - 09. mars 2010 kl. 06:44

Själva oscillerandet är vad som åstadkommer störningarna och det är INTE nanosekunder det rör sig om, så snabb är kretsen inte!

Och den oanvända op-amp bör ha pull-up/down så att dess utgång blir inaktiv, samtidig brukar de ha en viss maximal spänningsskillnad mellan input'en som självklart ska beaktas.

Och en kondensator över utgångstransistorerna (som är kopplat parallellt) är en bra idé - till man räknar lite på det och ser att det betyder att transistorerna kommer att dra tunga strömmar när den kondensator ska laddas ut. Jag har upplevd detta med en annan krets och transistorn dog efter en vecka.

Då får du ha ett motstånd emellan så att det ger ett lågpass RC-led vilket ger ytterligare komponenter.

IP Loggad
adonis
Nybörjare
*

www.elfa.se

Svar #10 - 09. mars 2010 kl. 09:52

okej, inte nanosekunder, men den kan jobba med 100kHz - en period = 1/1e5. om pausen sen är 3% av perioden så blir det 0,03*1e-5= 0,3 microsekunder. ganska korta pulser iallafall. jobbar transistorerna så fort?
jag tänkte inte lägga kondensatorn parallellt med transistorerna, utan sätta den efter transistorerna. ett transistorben på deras utgång och ett jordat. du kan uppenbarligen det här bättre än jag, men jag tänker att det bara ger signalen en viss stabilitet/tröghet?
vad är pull up/down? är det att man lägger en konstant spänninsskillnad över ingången? typ Vref (5v) och jord?

IP Loggad
Sidor: 1
Skicka ämne Skriv ut